Kambodja, Siem reap

Hej!

Nu är jag i Siem reap. Jag kom fram sent igår kväll efter en lång resa med många nära-döden-omkörningar och dåliga vägar. Att korsa gränsen Thailand - Kambodja var inte heller helt lätt, det skulle krånglas med pass fram och tillbaka och jag blev säkert blåst på lite pengar misstänker jag. Men tillslut lämnade jag Thailand och gränsen i en gammal krigsbuss som snittade 40 km i timmen.


Dålig väg efter gränsen

Idag har jag varit och sett några av Ankor templen. Ankor wat, Ankor thom, Ta prohm och lite andra  tempel som jag inte vet namnen på.
Handikappvänligheten var inge vidare vid templen så det är nog bra att du ligger hemma på soffan och tar igen dig efter operationen Anton. Dina krigskryckor hade inte varit någon höjdare att hoppa runt på där jag har varit idag. Men templen var helt klart en upplevelse och jag är glad att jag åkte hit.
Tack Mattias för bra mailpepp :)

 
Ankor thom                                                                                 Handikapvänligt?

 
Ta prohm (där Tomb Raider filmen delvis spelades in)           Mina nya munkkompisar

Jag börjar bli lite sne på alla olika valutor. Det är hong kong dollar, peso, baht, riel, vanliga amerikanska dollar och snart blir det dong när jag kommer till Vietnam också. Vet snart inte vad som är vad. Kan inte alla bara ha Euro!? Eller kronor, det vore enklast.
Det finns inga mynt i Kambodja men valutan går ända ner till 100 riel sedlar vilket betyder en ganska tung plånbok när en middag kostar runt 50 000 riel. Men jag börjar sakta men säkert få lite kläm på det här. Jag har shoppat lite också, två lonely planet böcker om Kambodja och Vietnam för samanlagt 25 000 riel (som jag tror är ca 75 kr).

Imorgon åker jag vidare till Phnom penh, en sju timmars bussresa, där planen är att se Killing fields och S-21 museet.

Jag lever. Kram!

Kommentarer
Postat av: bengan

hej

kul att hora att du lever efter alla strapatser

stannar pa koh chang till torsdag sen blir det mini buss till shunabumi airport ; vi hores bengan

2009-03-31 @ 14:18:04
Postat av: Emma

Vad härligt att höra att du lever! Kollar ofta din blogg för att se hur du har det, även om detta är första gången jag lämnar avtryck...=) Hoppas verkligen att du känner att du upplever mycket och känner att det var en resa värd pengar och tid! Vi längtar mycket efter dig här (och nej, vi har inga dataproblem du behöver lösa, vi saknar dig ändå!)



Fortsätt att vara rädd om dig så ses vi när du kommer hem! (då får du se en tjockis!)

Kram!

2009-03-31 @ 20:13:49
Postat av: Danne

Du jocke ist för ett samurajsvärd kan jag ta en stridsmunk om det är lättare att få med sig i tullen??

Sådan har jag alltid också velat haft, skita coola ju =) =)

2009-03-31 @ 21:19:48
Postat av: dad

hej kimmen...jag är imponerad,jag visste att du kan ,men att du kunde så bra.allt verkar flyta ganska bra ,så då är jag lugn här på hemma fronten.många kramar och sköt om dig..dad

2009-04-01 @ 07:28:19
Postat av: Linda Isacsson

Hej Joakim!



Jag har försökt nå dig via din mail, utan resultat, så jag försöker här istället!



Vi på tv4 skulle gärna se DIG i våran nysatsning av vårens reseprogram!



Inspelningarna kommer att börja redan i slutet av april, så det är bra om du hör av dig snarast!



Vi hade tänkt att DU skulle leda en grupp vilsna skolungdomar från Karlskoga, genom central afrikas djungler!

Du verkar vara en livsnjutare och överlevare, så vi är övertygade om att det skulle bli bra tv och att ungdomarna skulle få perspektiv på tillvaron, men framför allt: bra tv!!!!



Hör av dig snarast, så att vi kan gå igenom dina försäkringar, eventuell lön osv.



mvh Linda Isacsson/tv4

([email protected])

2009-04-02 @ 09:57:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0